HERMES PROGRAMMA      2020-2021

Inschrijving voor het Hermes programma is mogelijk!
*wanneer een tijdstip nog niet bekend is, kun je na inschrijving alsnog besluiten om de cursus, niet te volgen i.v.m. vakken, die je niet kunt missen!

Het Hermes–programma biedt geïnteresseerde en/of getalenteerde leerlingen een rijk extra programma, dat verder gaat dan de gewone lessen. Het probeert een brug te slaan van de theorie naar de praktijk en naar de eigen vraag en belangstelling van leerlingen. Achterliggende gedachte is ook dat sommige leerlingen door deelname aan het Hermes-programma hun gedrevenheid en motivatie voor leren vasthouden en soms herontdekken.
Download hier het actuele programma.


INSCHRIJVEN

Download hier het inschrijfformulier.
Lever dit formulier ondertekend in bij de administratie.

Het formulier wordt op datum afgestempeld. “Wie het eerst komt, die het eerst maalt”, lever dus zo snel mogelijk je inschrijfformulier in.
Wanneer er voldoende aanmeldingen zijn om de cursus door te kunnen laten gaan wordt per mail de benodigde informatie toegestuurd.
Zijn lestijden en data nog niet bekend en blijken later niet inpasbaar te zijn in je rooster, dan is het mogelijk om je voor aanvang van de cursus kosteloos uit te schrijven.

Voorwaarde voor deelname aan een Hermes-activiteit die in lestijd valt, is dat leerlingen er zodanig goed voorstaan dat ze geen gebruik hoeven te maken van hulplessen of andere extra hulp. In overleg met mentor/ouders kan van dit algemene uitgangspunt afgeweken worden. De meeste Hermes-lessen worden om de week gegeven. 

Kosten
Deelname aan een cursus kost € 50,00 per 10/12 lessen of per semester.
Ouders voor wie de kosten van deelname aan het Hermes- programma een probleem vormen kunnen via de rector een beroep doen op het Hermes- fonds.

Wensen voor een cursus/masterclass ?
Maak je wensen kenbaar wanneer je in het basisaanbod niet iets kunt vinden wat je aanspreekt. Een cursus rondom Digitale Beeldbewerking, Schrijven/Poëzie bijvoorbeeld? 
Laat ons weten wat je bezighoudt en waarin je extra lessen zou willen volgen. Wij gaan ons best doen een docent te vinden en maken er bij voldoende deelnemers een Hermes aanbod van.

Expertise van ouders

Ziet u mogelijkheden en heeft u zin en tijd om een masterclass of cursus aan te bieden?
Welkom en neem met een van ons beiden contact op.

Therèse van Rossum
Nick van Lith 
hermes@bernrode.nl



VOLLEDIGE PROGRAMMA

 

FACULTEIT

CURSUS

DOELGROEP

DOCENT

START /TIJDSTIP

NIEUW!

Weer, wolken en jouw camera

Alle klassen

TCR

Op dinsdagen in overleg met docent

 

Mindfulness

 

Alle klassen

Gerrie Schraven

Na de kerstvakantie

 

Gebarentaal

 

Alle klassen

 

Na de herfstvakantie

 

Actief Grieks

 

SVE/MVE

Start na de herfstvakantie in overleg met de docent. Jaarcursus!

OVERIG

Healthy Fastfood

Alle klassen

Richard Eijkemans

Na de herfstvakantie

TALEN

Frans Delf A1

Klas 1

CGO

Start in overleg met de docent

 

Frans Delf A2

Klas 2

 

Start zsm, deelname in overleg met je docent. Jaarcursus met wekelijks les.

 

Frans Delf B1

Klas 3-4

 

idem

 

Frans Delf B2

Klas 5-6

 

idem

 

Spaans beginners

Vanaf klas 1

Mayu Casanova Urquijo

Vanaf de herfstvakantie op vrijdagen in overleg met docent

 

Spaans vervolg

Vanaf klas 2

Mayu Casanova Urquijo

Vanaf de herfstvakantie op de vrijdagen in overleg met docent Mayu Casanova Urquijo

 

Russisch beginners

Vanaf klas 1

LSU

Start tweede semester in overleg met docent

 

Russisch vervolg/aansluiting op de lessen van voorgaande jaren

Vanaf klas 2

LSU

Vanaf de herfstvakantie in overleg met de docent

 

Chinees

Vanaf klas 1

Man Tao

Start na de herfstvakantie.

 

Chinees/ vervolg aansluiting op de lessen van voorgaande jaren

Vanaf klas 2

Man Tao

Start in overleg. Externe docent

 

Taalkunde

Vanaf klas 2

MVE

Start na de herfstvakantie in overleg met de docent. Jaarcursus!

 

Actief Latijn

 

MVE/SVE

Idem

 

Debatclub Socrates

Vanaf klas 3

HRO

Op wisselende tijdstippen.

EXACT

SCRATCH

Klas 1

TRO

Start na de herfstvakantie.

 

FLL

Klas 2 en 3

LTH

Start 5 okt. Wedstrijd 6 februari.

ROBOTICA Lab

Klas 1

LTH

Start tweede semester

 

Python

klas 2 en 3

TRO

Start tweede semester.

 

Anatomie van vertebraten

Klas 5 en 6

ILU

Start tweede semester.

ZAAKVAKKEN

Bernrode BV

Klas 5

NHO

Inschrijven vanaf november.

Sport

Softbal

Klas 3 t/m 5

DGR

Deelname in overleg met docent

KUNST

Zang

Vanaf klas 1

Sanne Christensen.

Start in overleg met docent.

 

Band coaching

Vanaf klas 1

 

 

 

 

Atelier beeldend

Vanaf klas 1

MGE

Doorlopende inschrijving lessen op dinsdagen het 5e en 6e uur

 

Klassiek Toneel

klas 1

Annabelle Morvan

Start na de voorstelling van de groep van vorig jaar op 30 oktober. Iedere donderdag 8e en 9e uur.

 

Kunstbus

Klas 4-6

 

Doorgang on hold! Inschrijven wel mogelijk. Betaling bij doorgang.

Weer, wolken en jouw camera:

We zijn er bijna altijd mee bezig. Weer, wolken en de smartphone. Weer en wolken zijn bovendien gratis en elke dag anders. Een blauwe lucht is mooi maar meestal zijn er wolken en als je goed oplet zie je dat er heel veel verschillende soorten zijn. Groot, klein, rond, langwerpig, egaal. Waarom is dat zo en hoe ontstaan wolken? Heb je ooit van lenticulariswolken gehoord? Google het woord eens en je valt van verbazing achterover. Hoe kan dat nu toch? Je zult spoedig merken dat je veel vaker naar de lucht gaat kijken dan tot nu toe.

Dat het weer veranderlijk is hoef ik je niet te zeggen. Maar waarom is dat? We gaan het uitleggen en als het goed is kun je straks ook een beetje zelf een weersvoorspelling maken. 

 

Let ook eens op hoeveel kleuren er in de lucht zijn. Geel, rood, blauw, grijs. Een regenboog heb je vast vaak gezien, maar  wat zie je nu eigenlijk. En wist je dat er ook bogen om de zon zijn. Hoe bekend is de uitspraak: avondrood, brengt mooi weer aan boord. Kloppen ze eigenlijk wel die weerspreuken?

Van al die weersverschijnselen kun je heel goed foto’s maken en dat gaan we ook doen, want we kijken niet alleen naar het weer en wolken. Nee, we gaan ons ook bezig houden met het fotograferen ervan. Een bijzondere combinatie.

Foto’s maken kan iedereen, maar goede foto’s maken is iets anders. Het goede nieuws is dat je het wel kunt leren. Het maakt niet uit wat voor camera je hebt want niet de lens in de camera maakt eigenlijk de foto maar jouw ogen. Fotograferen is vooral kijken. Wat moet er wel en wat niet op de foto staan. De compositie speelt daarbij een belangrijke rol. Heb je een echte camera: prima. Heb je alleen een smartphone, ook prima.

Na afloop weet je twee dingen:

1. Hoe zit het weer in elkaar
2. Hoe maak ik goeie foto’s?

De cursus bestaat uit 8 blokken van 2 lesuren.

Het enige wat je nodig hebt is een camera (die van je telefoon mag ook).

Mindfulness

Een eigenschap van veel gymnasiasten is dat ze alles perfect willen doen. Maar deze perfectie kan ook tot stress leiden. Herken je dit: “Iedere dag ben ik tot laat bezig met mijn huiswerk. Verder train ik 2x per week, heb ik in het weekend een wedstrijd en werk ik er nog bij. Door mijn drukke agenda heb ik eigenlijk geen tijd om even niks te doen. Eenmaal op bed lig ik te piekeren en kom ik moeilijk in slaap.”

Mindfulness leert je hoe je kunt stoppen met piekeren, hoe je minder stress ervaart en lekkerder in je vel zit.

Mindfulness betekent “leven met volle aandacht”. Het is een stroming in de psychologie die je leert om in je hoofd los te laten wat je nog allemaal moet en je aandacht te richten op nu en vooral te genieten van nu.

In deze cursus leer je technieken om je gedachten uit de toekomst te halen en in het heden te laten zijn. De cursus bestaat uit 8 blokken van 2 lesuren. We starten na de kerstvakantie.

 Gebarentaal:

Ben jij nieuwsgierig naar de Nederlandse gebarentaal? Heb jij direct allerlei vragen in je hoofd die je wel beantwoordt wil hebben?! Schrijf je dan nu in voor de gebarentaal lessen die ik na de herfstvakantie mag komen geven. Mijn naam is Nienke Fluitman en ik ben HBO gediplomeerd docent Nederlandse Gebarentaal (NGT). Met veel plezier neem ik jullie mee in de visuele wereld vol gebaren zonder stem. Jullie leren je redden in de dagelijkse communicatie met dove mensen. Leren minimaal 300 gebaren, oefen met zinnen maken en gesprekjes voeren in de NGT zonder stem. Ook leer je over de dovencultuur in Nederland en leer je meer over doofheid. 

Actief Grieks:

Op Bernrode kun je niet alleen Oudgrieks, de taal van de oude Grieken, leren lezen, maar ook leren spreken en schrijven. Hiervoor bestaat de Hermescursus Actief Grieks.
In de cursus doen we veel verschillende dingen, zoals:
 - beschrijven van voorwerpen uit je omgeving;
 - zinnetjes vertalen naar het Grieks;
 - verhaaltjes in het Grieks schrijven;
 - woorden raden (soort "hints", maar dan in het Grieks);
 - een tekst in eigen woorden samenvatten (in het Grieks uiteraard);
 - gesprekken voeren over alledaagse zaken, je voorstellen etc.;
Uiteraard spreken we zoveel mogelijk in het Grieks (in het begin met ‘handen en voeten’, maar je zult merken dat je al snel steeds meer kunt zeggen). 

Als je dat wilt, kun je de cursus afsluiten met een examen, het zogenaamde Demosthenes-examen. Je kunt dan aan iedereen bewijzen dat je ook echt Grieks kunt spreken.

Healthy Fastfood:

Tijdens de kookworkshop ga je aan de slag met smaakvolle recepten die binnen een half uur of sneller op tafel staan. Ideaal wanneer je een keertje thuis kookt of binnenkort op kamers gaat. De recepten zullen nog vaak bij jou op tafel komen! Je krijgt ook handige tips en trucs om je maaltijden voor te bereiden.  Aan het einde van de workshop is er gelegenheid om gezamenlijk de gerechten te proeven. Extra aandacht voor vegetarische voeding kan ook gegeven worden.
De cursus bestaat uit 8 blokken van 2 lesuren.

Russisch:

Welkom bij het Russisch, de taal die voor jou de nieuwe werelden opent!
Extra vervolgcursus ook mogelijk in aansluiting op de lessen van voorgaande jaren

 

Добро пожаловать на уроки русского языка!

Heb je ooit gedacht om een andere vreemde taal te gaan leren?

De taal die andere schrift en andere klanken heeft? De taal die bekend staat voor zijn ingewikkelde grammatica maar toch ontzettend leuk is om te leren?
Russisch is een mooie en veelzijdige taal. Na Engels, Chinees en Spaans is Russisch een van de meest gesproken talen. Het Russisch is een Slavische taal. De Slavische talen zijn verwant met de Germaanse talen en dus ook met het Nederlands (al moet je wel een paar duizend jaar terug in de geschiedenis). Natuurlijk wordt het Russisch allereerst gesproken in Rusland zelf, het is de officiële taal van de Russische Federatie. Maar ook in de omliggende landen wonen veel Russischtaligen. Het gaat hierbij meestal om landen die tot 1991 deel uitmaakten van de Sovjet-Unie, bijvoorbeeld Oekraïne, Wit-Rusland, Estland, Letland, Litouwen en Kazachstan.
Het leren van de Russische taal opent nieuwe werelden: een wereld van nieuwe klanken, intonatie, woorden en begrippen, maar ook een wereld van nieuwe contacten, kunst en cultuur. Het spreken van hun moedertaal is essentieel om tot de Rus en zijn beroemde Russische ziel door te dringen. 

De inhoud van de lessen
De lessen worden gegeven op basis van het tekst- en werkboek “Ruslan Russisch 1” (met een ERK niveau A1). Dit is een geheel herzien uitgave van een bekende communicatieve cursus Russisch voor beginners. De lessen - oeroki - zijn thematisch opgezet. De thema’s zijn voornamelijk verbonden met situaties uit het dagelijks leven, of met situaties waarin een buitenlander die Rusland bezoekt terechtkomt.
In deze cursus begin je met het leren van het Cyrillische alfabet. Zodra je de letters kent, kun je lezen. We behandelen ook de basis van de grammatica en werpen een blik op de Russische cultuur. Je leert het taalgebruik dat je nodig hebt voor de meest voorkomende situaties (jezelf voorstellen, iemand begroeten, de weg vragen, de boodschappen doen, iemand uitnodigen, etc.). Veel aandacht wordt ook besteed aan spreek- en luistervaardigheden. Verschillende thema's worden in de vorm van dialogen en rollenspel binnen de groep beoefend.

Chinees:

Chinees vanaf klas 1 beginners en extra vervolgcursus ook mogelijk in aansluiting op de lessen van voorgaande jaren. 

Ben je ooit gefascineerd geraakt door één van de oudste talen van een land met een rijk verleden, dynamisch heden en een veel belovende toekomst? China is in de belangstelling, China is hot. Misschien krijg je in de toekomst te maken met de Chinezen op je werk; misschien wil je ooit reizen naar China en daar met mensen een beetje kunnen praten? Of wil je gewoon de uitdaging aan en ontdekken hoe deze taal in elkaar zit?
In deze cursus leer je met het Nederlandstalig lesboek “Chinees? ‘n Makkie!” eenvoudig praten in het Chinees. Onze aandacht gaat uit naar spreken en luistervaardigheid. Ook leren wij het Pin Yin systeem, Chinese karakters lezen, schrijven en typen.
Uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan de Chinese cultuur en leefgewoonte. Regelmatig wordt een documentaire over China afgespeeld in de les. Met ongeveer 1 á 2 uur huiswerk per week kun je goed oefenen wat je in de les geleerd hebt. Kom en ontdek deze fascinerende taal!

 Spaans:

Spaans beginners en extra vervolgcursus ook mogelijk in aansluiting op de lessen van vorig schooljaar. 

Spaans is de tweede wereldtaal en wordt uiteraard niet alleen in Spanje gesproken: het is de voertaal in heel Midden-Amerika, in bijna alle landen van Zuid-Amerika. Zelfs grote delen van de Verenigde Staten zijn inmiddels tweetalig.

Het doel van de cursus is de leerlingen in korte tijd zoveel mogelijk nuttige taalaspecten van het Spaans bij te brengen en hun de taal te leren spreken en…… de laatste les maken we samen Spaanse hapjes.

Frans Delf:

A1 voor klas 1, A2 voor klas 2, B1 voor klas 3-4 en B2 voor klas 5-6.
In overleg met de docent  kan een leerling een ander niveau volgen dan het niveau van zijn jaarlaag.

Delf examens zijn de officiële Franse taalexamens die overal ter wereld afgenomen worden en die leiden tot een diploma waarmee je jouw mate van taalbeheersing kunt aantonen.
De leerlingen volgen, of een semester of een jaar lang, één lesuur VTO (Versterkt Talen Onderwijs) Frans per week. De lessen zijn uitsluitend in het Frans. De lessen zijn gericht op spreekvaardigheid om de drempelvrees te verlagen. De leerlingen hebben ook iedere week huiswerk om de leesvaardigheid en de schrijfvaardigheid te verbeteren.

De leraar probeert zoveel mogelijk van het “echte” leven in Frankrijk te gebruiken, authentieke documenten te leveren, etc….

Voordelen van Delf:
Ten eerste gaat het niveau van de leerling vrij snel omhoog (kleine klassen + consequent Frans als voertaal). De drempelvrees voor de spreekvaardigheid gaat zeker omlaag. De leerling wordt zekerder van zichzelf. Iedere leerling (zelfs een “matige” leerling) kan een diploma halen en dat werkt zeer motiverend. Iedere leerling werkt volgens zijn eigen ritme. Met een Delfdiploma B2 Frans kan een student toegelaten worden tot iedere universiteit in de francofone wereld. Hij krijgt ook vrijstellingen van sommige Franse vakken op universiteiten in Nederland.  

Algemene Taalkunde:
Op Bernrode leer je standaard zes verschillende talen, en binnen het Hermes- project kun je er zelfs nog meer leren. Maar hoewel al die talen natuurlijk flink van elkaar verschillen, zijn er ook grot e overeenkomsten te vinden.

Waarschijnlijk is dat jou ook weleens opgevallen. Dergelijke overeenkomsten worden bestudeerd in een afzonderlijke wetenschap, de Algemene Taalkunde.

In deze cursus leer je een hoop over hoe taal functioneert, maar we gaan er ook wat mee doen: we gaan proberen zelf een efficiënte beschrijving van een taal te maken, we discussiëren over de vraag in hoeverre Chomsky gelijk heeft met zijn theorieën of niet, enzovoorts.

Welke onderwerpen we precies verder gaan uitdiepen, spreken we samen af tijdens de cursus. En misschien kun je van zo'n onderwerp uiteindelijk wel een profielwerkstuk maken.

Actief Latijn:
Op Bernrode kun je niet alleen Latijn, de taal van de Romeinen, leren lezen, maar ook leren spreken en schrijven. Hiervoor bestaat de Hermescursus Actief Latijn.

In de cursus doen we veel verschillende dingen, zoals:
 - beschrijven van voorwerpen uit je omgeving;
 - zinnetjes vertalen naar het Latijn;
 - verhaaltjes in het Latijn schrijven;
 - woorden raden (soort "hints", maar dan in het Latijn);
 - een tekst in eigen woorden samenvatten (in het Latijn uiteraard);
 - gesprekken voeren over alledaagse zaken, je voorstellen etc.;

Uiteraard spreken we zoveel mogelijk in het Latijn (in het begin met ‘handen en voeten’, maar je zult merken dat je al snel steeds meer kunt zeggen).

Als je dat wilt, kun je de cursus afsluiten met een examen, het zogenaamde Cicero-examen. Je kunt dan aan iedereen bewijzen dat je ook echt Latijn kunt spreken.



Debatclub Socrates:

Wil jij debatteren op televisie? Heb jij de wil om te winnen? Sabel jij elke tegenstander neer met ijzersterke argumenten? Laat jij je opponent in het debat ‘alle hoeken van de kamer zien’? Weet jij het publiek voor je te winnen? Is publiek toneelspel een kolfje naar je hand?  jij wel eens: stond ik nu maar in de Tweede Kamer? Of zou je het bovenstaande allemaal graag willen leren en kunnen? Ja?!
Sluit je dan aan bij debatclub ‘Socrates’, leer debatteren en vertegenwoordig gymnasium Bernrode in debatwedstrijden met andere gymnasia uit het land. En als we er helemaal voor gaan, is de kans groot dat heel Nederland jou straks ziet debatteren op televisie? Spreken is zilver, maar debatteren is goud!
Is jouw tong even scherp als je brein, doe dan mee aan Debatclub ‘Socrates’  en geniet van de genoegens van de retorica, want een echte debater weet het altijd beter! 

Scratch:

We gaan in deze cursus verder dan de meeste cursussen op de basisschool. Ook leerlingen zonder ervaring met Scratch zijn welkom. 

Scratch is een gratis te downloaden visuele programmeertaal, die makkelijk te leren is. Bij Scratch worden alle commando's als bouwstenen op elkaar gezet, waardoor je leert hoe je een opdracht aan een computer in stukken moet hakken tot commando's die de taal begrijpt.

Python:

Voor de cursus programmeren in Python is een klein beetje ervaring met programmeren wenselijk. De cursus Scratch is al voldoende.

 Met Python ga je programmeren zoals programmeurs dat doen!

Je leert hoe je een algoritme moet maken en hoe je een programma structureel en leesbaar opbouwt.

Met Python ga je character-based programmeren: je programma komt in een tekstbestand. Vervolgens run je een programma in een ander scherm. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de compiler van de grote programmeertalen C en Cobol. 

Python is de ideale basis voor bijvoorbeeld de FLL en FTC. En Python is zeer geschikt als kennismaking met programmeren.

Robotica Lab:

Robotica lab is voor de brugklas en de instapcursus voor FLL (First Lego League) in klas 2 en 3.

Bij robotica ga je in groepjes met behulp van Lego Mindstorms een zelfsturende robot maken die allerlei opdrachten uit kan voeren. Je ontwerpt en programmeert de robot op basis van elke opdrachtomschrijving, waarna we gaan testen welke robot de opdracht het beste en snelste uit kan voeren. Kortom, geef je creativiteit en (technisch) inzicht de vrije ruimte!

First Lego League (FLL):

Thema “2020-2021: “ RePLAYSM

Ook dit jaar werken we met de iPad naast een laptop en zou het leuk zijn als we met augmented reality (AR) aan het werk kunnen. De wedstrijd is (voorlopig) zaterdag 6 februari in Tilburg (de definitieve locatie en datum wordt in de loop van oktober bekend) en is uiteraard onder voorbehoud van aangescherpte maatregelen omtrent Covid-19 vanuit de overheid. Houdt er rekening mee dat meedoen aan de wedstrijd verplicht is, dus je moet op die zaterdag tussen 9:00u en 17:00u bij de wedstrijd kunnen zijn.

Dit jaar luidt de opdracht: 
“We betreden de wereld van sport, spel en fitness – bewegen, samenwerken, concurreren en vieren.
Overal om ons heen zijn er mogelijkheden om te spelen. In de RePLAYSM uitdaging zal de creativiteit van jonge talenten ruimtes - van open velden tot lege parkeerplaatsen - veranderen in speelmogelijkheden. Welke activiteiten kunnen we daar creëren? Hoe kunnen de spellen en plaatsen waar we spelen veranderen om de mensen die spelen of de apparatuur die we hebben te weerspiegelen? Hoe zorgen we ervoor dat onze spellen en activiteiten leuk en toegankelijk zijn voor alle betrokkenen?

Dit seizoen zullen de deelnemers aan FIRST LEGO League Challenge hun natuurlijke nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht en kritisch denkvermogen gebruiken om te onderzoeken hoe toekomstige speelplekken eruit kunnen zien. Onder begeleiding van volwassen begeleiders en in teamverband zullen de leerlingen STEM vaardigheden inzetten om deel te nemen aan een innovatieproject om een echt probleem op te lossen, een LEGO®-robot te bouwen en te programmeren en deel te nemen aan een spannend, op missies gebaseerd, robotspel.” 

Bekijk de kick-off video van dit seisoen: https://youtu.be/b-VlFthjwS8

 Anatomie van de vertebraten:

De lichaamsbouw van vertebraten (gewervelde dieren) heeft een bouwplan met erg veel overeenkomsten. Alle vertebraten hebben ongeveer dezelfde organen die ongeveer op dezelfde plek zitten en op dezelfde manier ontstaan. In deze cursus gaan we kijken naar de evolutionaire en embryologische samenhang tussen bepaalde soorten en gaan we via dissectie (snijpractica) verschillende uitwerkingen van het bouwplan bekijken.

Zang:

Inhoud lessen:
Het workshoptraject zal verdieping geven op het gebied van zang voor zowel beginners en meer ervaren leerlingen. Er wordt gewerkt vanuit VCT zangtechniek, wat staat voor compleet vocale techniek. In de lessen komen de volgende elementen aan bod:
·         meerstemmig zingen
·         zangtechniek
·         performance
·         mogelijkheden om in te gaan op solo stukjes.

Atelier kunst beeldend:

Geef je beeldende talent alle ruimte! Handen uit de mouwen en werken met houtskool, krijt, inkt, pastel, aquarel- of acrylverf! Zin om te boetseren, ruimtelijk werken? Zin om te filmen, fotograferen , beelden digitale te bewerken of een combinatie van dit alles?

Je werkt zelfstandig, krijgt geen opdracht maar hebt wel de mogelijkheid om feedback van een kunstdocent te krijgen. Werken aan je portfolio voor een kunst- of kunst gerelateerde vervolgopleiding of een film of PR- materiaal voor de FLL-wedstrijden maken is ook mogelijk.

Klassiek toneel:
Het is inmiddels een traditie, het Hermestoneel op Gymnasium Bernrode. Ieder jaar zetten we een prachtige en professionele voorstelling neer van een klassiek verhaal.
Samen met Annabelle Morvan, regisseur van het toneel, maak je van oktober tot en met april een vette voorstelling. 
Iedere donderdagmiddag repeteer je anderhalf uur om uiteindelijk de sterren van de hemel te spelen voor uitverkochte zalen. 
Een heus script, gave rol, kostuums en theaterlichten. Alles om de hele ervaring zo mooi mogelijk te maken.

Bernrode BV:
Bij het Hermes-onderdeel Bernrode BV leren leerlingen een eigen businessplan te schrijven en zich bewust te worden van alles wat er bij komt kijken wil een idee een succesvolle onderneming worden. Zicht krijgen op je eigen kwaliteiten en drijfveren is van belang. Daarna ga je op zoek naar een idee, formeer je een managementteam en maak je een eerste globale beschrijving van het business plan. Om je hierbij te helpen willen we dit schooljaar gebruik gaan maken van externe (ondernemers) coaches.

Met een aantal deelnemende leerlingen wordt tweemaal afgereisd naar Breukelen: voor de kick off en de finale van de Intergymnasiale Businessplancompetitie bij Nyenrode University. Het winnende team van de interne competitie op Bernrode neemt deel aan de finale.